היי כולם!
השבוע המנגה היא לא באמת שלי, כי תרגמתי רק בערך רבע, אז תודה רבה לעמית, ניר, שחף ואביעד, ותודה ענקית ליפתח שהוא הראשון שתרגם יותר עמודים ממני בפרק של המנגה של סופר בתולדות האתר.
לכבוד מורו, הרשע של הסאגה הזאת שהוא תייש, ומפני שאנחנו אוהבים לשעמם אתכם, כתבנו פוסט עיוני, ארוך ומשעמם על הסימבוליות של דמות התייש! וגם אם לא תקראו אותו, תצטרכו לפחות לגלגל למטה עד הקישור למנגה!
קריאה מהנה!!
מה מסמל התייש?
בתור התחלה יש לחזור אחורה כמה אלפי שנים למקורו של הביטוי "שעיר לעזאזל". הביטוי מופיע לראשונה בספר "ויקרא" כאשר אהרון הכהן מצווה להקריב שני תיישים, לשחוט אחד מהם, ולשלח את השני "לעזאזל" במדבר. השעיר לעזאזל הוא התייש בר המזל שמשוחרר לחופשי (אם הוא ילמד מחבריו היעלים איך לשרוד) בניגוד לתייש האומלל שהוקרב…
התיישים מוקרבים כדי לכפר על חטאיהם של בני האדם. בהרבה תרבויות הקרבת קורבנות כוללת העברה של חטאיך לתוך חיה שלא עשתה כלום, והיא הופכת לאשמה במקומך.
מכאן משמעות הביטוי "שעיר לעזאזל" – מישהו שמחפשים להאשים אותו כדי לא להאשים אחרים.
(הודעת המערכת: צוות האתר לא תומכים בהקרבת תיישים)
ציור של ויליאם הולמן האנט משנת 1855 – "שעיר לעזאזל"
תייש בתור סמל רע
חז"ל טוענים שמקור המילה "עזאזל" הוא "עז-אל".
עם הזמן התגבר הקשר בין התייש לדברים רעים, התייש הפך לסמל מקושר לכוחות הרשע, גהינום, שטן וכו'. החיות המסכנות שלא עשו רע לאיש נאלצו לסבול מוניטין כזה, בגלל שפעם איזה אהרון אחד החליט להקריב תיישים… זה לא נשמע הוגן. אבל ככה זה כשבוחרים שעיר לעזאזל…
השטן עצמו מצוייר פעמים רבות בתור תייש, או בתור שד עם רגליים, קרניים וזקן של תייש.
לכן אפשר להבין מדוע אקירה בחר בתייש כשהוא היה צריך לצייר רשע עתיק מלפני 10 מליון שנים…
אבל זה לא הוגן! מה עשו התיישים המסכנים האלה חוץ מ"מהההה" שפתאום החליטו שהם השטן?
בואו נראה אם יש מסורות יותר נחמדות המאפיינות את התייש!
תייש במיתולוגיה היוונית:
ה"סאטיר" או ה"פאון" במיתולוגיה היוונית הוא חצי תייש חצי איש. הסאטירים נחשבו ליצורים הוללים שאוהבים לקפץ ביערות, לאכול, לשתות ולהנות מהחיים.
למשל, אל הרועים פאן הוא סאטיר.
יש לנו תייש
אבל איך אפשר לחשוב על החיה הזאת "תייש" בלי להזכיר את השיר "יש לנו תייש לתייש יש זקן"? השיר מלווה בריקוד המיוחד רק לשיר הזה. (הריקוד בכלל לא קשור לתייש, האמת שהוא היה יותר מתאים לשיר "גשר לונדון מתמוטט" אבל מה לעשות, זה הריקוד…)
המילים:
יֵשׁ לָנוּ תַּיִשׁ,
לַתַּיִשׁ יֵשׁ זָקָן,
וְלוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם
וְגַם זָנָב קָטָן
בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!
בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!
הגירסה המודפסת הראשונה הידועה לאדם של השיר הזה הודפסה ב-1913 בוורשה ע"י יצחק אלטרמן (שהוא לא נתן אלתרמן), המנגינה היא שיר עם פולני.
תמיד שאלתי את עצמי, מה קשור מקל וסרגל לתייש? אז אחרי שיטוט באתר של זמרשת התעלומה נפתרה!
לשיר "יש לנו תייש" יש למעשה הרבה בתים נוספים:
יֵשׁ לָנוּ תַּיִשׁ,
לַתַּיִשׁ יֵשׁ זָקָן,
לוֹ אַרְבַּע רַגְלַיִם,
וְזָנָב לוֹ קָטָן.
יֵשׁ לוֹ קַרְנַיִם –
קַרְנַיִם לִנְגֹּחַ;
יֵשׁ לוֹ טְלָפַיִם
לִבְעֹט וְלִבְרֹחַ.
אֵין מַזִּיק כָּמוֹהוּ;
לֹא יָנוּם, לֹא יִישַׁן;
בְּעֵדֶר הַצֹּאן הוּא
גַּם רֹאשׁ וְגַם רִאשׁוֹן.
יֵשׁ עֵז לוֹ – זוּגָתוֹ,
הִיא טִפְּשָׁה וּסְכָלָה;
אַךְ חָלָב הִיא נוֹתְנָה
כָּל יוֹם קַנְקַן מָלֵא.
לַתַּיִשׁ, לָעֵז
בֵּן קָטָן – גְּדִי.
יָפֶה הוּא וְחָבִיב,
אוֹתוֹ אוֹהֵב אֲנִי.
חתיכת משורר היצחק אלטרמן הזה…
אז… מאיפה הגיעו המקל והסרגל?
המקור הוא משיר פרודיה, שהיו שרים בבתי הספר.. בעצם בעיירות היהודיות לא ממש הלכו לבתי ספר, הלכו "ללמוד אצל הרבי" או משהו כזה, ופעם היה נהוג להכות ילדים בתור שיטת חינוך (כנראה חשבו שהם יפחדו לא-להכין שיעורים אם הם יחטפו מכות) ומכאן השיר:
יֵשׁ לָנוּ רַבִּי,
לָרַבִּי יֵשׁ זָקָן,
וְלוֹ הַרְבֵּה תַּלְמִידִים,
וְהוּא מַכֶּה אוֹתָם.
בַּמַּקֵּל, בַּסַּרְגֵּל –
מַה שֶּׁבָּא לַיָּד!
אם כך, התייש האומלל שוב הפך לשעיר לעזאזל, לפי גילגולי מילות השיר, התייש מואשם בכך שהוא מכה ילדים עם סרגל, למרות שהוא חף מפשע.
קרבות תיישים:
אם התיישים הם חיות נחמדות וצמחוניות, למה בחרו דווקא בהם כדי לסמל דברים רעים? האם זה רק בגלל הקשר שלהם למילה "לעזאזל" שמסמלת משהו רע?
אך עיזים הן לא רק נחמדות. הזכרים נילחמים זה בזה באכזריות וחוסר רחמים. הם מסוגלים לקפוץ גבוה, יש להם פרסות והם בועטים, הכי חשוב זוג קרניים קטלניות.
עיזים חיות בעדר, ואם תייש חדש מנסה להצטרף לעדר הוא בדרך כלל מותקף וצריך להשתמש בקרניו כדי להתגונן. תיישים נלחמים זה בזה על עיזים, או על מעמד התייש הראשי של העדר. מנסיוני בהתבוננות בפינת החי לייד הבית שלי, הם גם נוגחים באכזריות בכל מי שעומד בינם לבין האוכל.
תיישים לא מבוייתים ויעלים עלולים להתקיף גם אנשים.
אולי המראה של תייש פראי שרץ לנגוח בך, גרם לבני האדם לחשוב שהם רואים את השטן בכבודו ובעצמו….
עד כאן להיום! מקווים שלמדתם משהו חדש על תיישים!
מוגש מטעם הזרוע החינוכית של דרגון בול ישראל!
והזרוע הלא-חינוכית מוסרים לכם שאפשר להעתיק מהפוסט אם צריך להגיש עבודה על חיות בבית הספר או משהו…
והזרוע החינוכית ממליצים לכם לא לרשום את אתר דרגון בול ישראל בתור מראה מקום…
והזרוע הלא-חינוכית מוסרים לזרוע הכן-חינוכית לסתום את הפה!
דרגון בול סופר – פרק 44 – ג'ייפגים
דרגון בול סופר – פרק 44 – פי די אף
לא להשאיר כתובות מייל הפעם, כי לא נשלח לכם את המנגה, כי אנחנו שונאים אתכם. סתם. אם אתם לא מצליחים להוריד תכתבו לנו וננסה לשלוח לכם את המנגה במשלוח מיוחד עד הבית, כי אנחנו אוהבים אתכם!!
דרגון בול ישראל!

ראשון
היי הפרקים כבר לא נתקעים יותר בכלל שזה ממש מדהים ותודה רבה שתיקנתם!! אבל עכשיו צצה בעיה חדשה כל כמה פרקים שהעמוד פשוט לא עולה… קרא עוד »
כל הכבוד לך באמת רואים שאת משקיעה בקוראים שלך בכל מקרה אני לא חושב שזאת פעם ראשונה שאקירה עושה את זה בסידרה או במנגות שהוא… קרא עוד »
האמת שלא טוריאמה עיצב את הדמות החדשה, אלא דווקא הצייר החדש שלו, חוץ מזה, תיישים הם לא בעלי החיים היחידים שנלחמים על הדברים האלו, כך… קרא עוד »
איזה כיף לי גם מנגה וגם אם אצטרך לעשות עבודה על תייש (כי כולם עושים אחת כזאת) יש לי מאיפה ללמוד
וג'יטה הפך לסופר סאיין גוד או בלו? לא הצלחתי להבין
גם אנחנו אוהבים אתכם. יש לי שתי שאלות: 1.מה לגבי המנגה של הירוס? 2. אני יודע שזה לא המקום, אך למישהו יש מושג מה נסגר… קרא עוד »
אני יודע שזה לא קשור אבל אתם קוראים פרסי ג'קסון? פשוט את כל מה שאני יודע על אלים וכ"ו אני יודע משם… ואני יודע שהרוב… קרא עוד »
יפה מאוד תודה רבה על המחקר המצחיק😂😂❤🤣👍
תודה על העבודה לבית הספר
בגלל שפעם איזה אהרון אחד החליט להקריב תיישים… זה לא נשמע הוגן בן אדם אתה יהודי תפסיק לזלזל בדת שלך ושל העם שלך אין לי… קרא עוד »
אז רק כדי להבין: מורו הוא בעצם עז מכשף שאוכל נשמות?
יוצא על זה סגרה גם?
איזה מתח, וואי, אין לי כוח לחכות עוד חודששששש!