מה זה "אנימציה רעה/גרועה"? > דרגון בול ישראל - אתר מעריצי דרגון בול בישראל!
SaiyanVOD יחזור לעבוד בקרוב!
אנימטורים דרגון בול זי דרגון בול סופר מידע והסברים מידע כללי

מה זה "אנימציה רעה/גרועה"?

Avatar

HakaiShin

מה קורה כולם? כאן הראל. במהלך כל זמן השידור של דרגון בול סופר, שנמשך כ3 שנים, הקהילה הייתה מאוד חלוקה לגבי הסדרה. חלק אהבו אותה וחלק לא, כל אחד הביא טענות שונות לדעה שלו. דעה רבה ונרחבת נגד דרגון בול סופר היא שלסדרה הייתה אנימציה רעה. אך האם זה באמת נכון לגמרי? בשביל לדעת, נצטרך להבין מהי אנימציה, ואיך אפשר לדעת אם היא רעה או לא. אז בואו נתחיל!

אנימציה

מהי בעצם אנימציה? בהגדרה הפשוטה, אנימציה היא מתן אשליית תנועה לתמונות על גבי מסך. אנימציה ממורכבת מהמון תמונות המתחלפות על גבי מסך במהירות גבוהה על מנת ליצור את האשלייה של תנועה. כל אנימציה מתחילה את דרכה כסטוריבורד (Storyboard) – תסריט המורכב מציורים וטקסט שנראה כמו עמוד מחוברת קומיקס. התסריט הזה מרכיב את הרעיון המרכזי של איך תיראה הסצנה מבחינת מיקום הדמויות, זוויות, דיאלוג וכדומה.

סטוריבורד לסצנת קרב של טראנקס נגד גוקו בלאק

את תהליך האנימציה מתחילים בכך שיוצרים כל תמונה בנפרד. התמונות נוצרות על ידי האנימטורים בעזרת ציור או בשיטה דיגיטלית דרך מחשב. קודם כל יוצאים את תמונות המפתח – התמונות המרכזיות בסצנה, שנעשות על ידי אנימטור מפתח. לדוגמא, בסצנה שבה גוקו יורה את הקמהאמהא, תמונות המפתח יהיו, גוקו עומד בעמדת לחימה, גוקו מכין את הקמהאמהא בידיים שלו וגוקו יורב את הקמהאמהא. לאחר מכן, אנימטורים נוספים יציירו את התמונות שבין תמונות המפתח. תהליך זה נקרא In-betweening, מהמילה between שאומרת "בין". התמונות שבין תמונות המפתח לרוב מאופיינות בטכניקות אנימציה שונות שקיימות בהם, כגון טשטוש או מריחה, ולפעמים מציגות אומנות שנראית מוזרה וחסרת איכות. חוסר איכות זה הוא לרוב מכוון, ונועד כדי ליצור תנועה חלקה באנימציה, שכן כל תמונה נשארת על המסך במשך פריים אחד, לכן רצף התמונות המהיר יוצר תחושה של תנועה טבעית וחלקה.

תמונות בין תמונות מפתח מדרגון בול זי. האומנות הרעה נוצרה בכוונה לגרום לתנועה וטבעית באנימציה

לפני שנגיע למהי אנימציה רעה, בואו נראה מהי בעצם אנימציה שהיא לא רעה:

מהי אנימציה שהיא לא רעה

  • תמונות בין תמונות מפתח: כמו שנאמר מקודם, תהליך הIn-Betweening נועד כדי ליצור תנועה וטבעיות באנימציה, התמונות נראות מוזר בכוונה. בקהילה של דרגון בול ואנימציה בכללי, אנשים נוהגים להציג תמונות בין מפתחות כאומנות \ אנימציה רעה, וטענה זאת מתקבלת בגלל חוסר ידע בנושא מהקהל הרחב ובגלל שהאמנות בתמונות נראית מוזרה רוב הזמן.

תמונה בין מפתח בסצנה של טראנקס נגד פריזה, סצנה שרובה נעשתה על ידי נאוטושי שידה, אנימטור מפורסם באנימציה המהירה, חדה, מלאת פרטים ונקייה שלו

עם זאת, צריך לציין שגם תמונות בין מפתח יכולות להיות רעות. כאשר קיימת שגיאה גדולה במיוחד בתמונה או שהסגנון סוטה לגמרי מהמקור, אפשר להחשיב את התמונה לרעה.

תמונת בין מפתח של הדמות מאקיה מהסדרה "מהאו סנסיי נגימה" שבה היא מוצגת עם אצבע נוספת ביד הימנית שלה. זו כמובן טעות, ולכן התמונה נחשבת רעה

  • הגזמה: 2 מתוך 12 עקרונות האנימציה הם הגזמה ו-"למעוך ולמתוח". מהי בעצם הגזמה? הגזמה היא לקיחה של תמונה המייצגת כל סוג של הבעה, פוזה או תנועה, והעברה של התמונה הזאת ל"שלב הבא". הגזמה נועדה ליצור רמה גבוהה יותר של השפעה על הצופה.

השוואה המציגה את ההבדל בין מציאות לאנימציה בעלת "הגזמה". ההגזמה יוצרת תחושה של השפעה גדולה יותר על הצופה

"מעיכה ומתיחה" הוא עקרון האנימציה של הוספה של שינוי צורה מנוגדים אצל דמות או פריט – מצורת מעיכה לצורת מתיחה או להפך. המטרה של מעיכה ומתיחה היא להביא את התחושה של גמישות וחיים באנימציה. בלי מעיכה ומתיחה, האנימציה תיראה חסרת חיים וקשיחה.

סרטוט המציג את עקרון המעיכה ומתיחה, כפי שהוא מוצג בסרטי מיקי מאוס ישנים

2 שיטות אלה שומשו באנימציות רבות במשך עשרות שנים, אך משום מה, סצנות המשתמשות בעקרונות אלו מוצגות כלא טובות ולא מקצועיות. קיימות דוגמאות רבות לזה בדרגון בול סופר ובאנימה ככלל. אנימטור שהשתתף מהתחלה בדרגון בול סופר, נאוקי טאטה, ידוע בסגנון שלו ששם דגש רב על אנימציה מושקעת ומלאה במריחה והגזמה. סצנה שבה אפשר לראות את הסגנון של טאטה בצורה טובה היא הקרב של גוקו ואנדרואיד 17. טאטה משתמש בשיטות כמו הארכת ידיים ורגליים באמצעות הגזמה כדי להגדיל את תחושת הנזק וההתנגשות בין מכה למכה.

גם בעיית השנאה להגזמה ומחיצה ומתיחה נומרת בגלל אנשים שעוצרים קרבות באמצע ומתמקדים על תמונה בין מפתח שנראית לא איכותית בגלל ההגזמה.

בסדרות וסרטים Live-Action, שחקנים יכולים להביע רגשות רבים בעזרת הבעות שונות יחד עם המשחק שלהם. באנימציה, השחקנים מוגבלים לקול בלבד. לכן האנימטורים צריכים לפעול על מנת להוסיף רגש לסצנה ולדמות, ודרך יעילה לעשות את זה היא בעזרת הגזמה של הבעות פנים. אותו דבר תקף גם בסצנות אקשן. הבעות פנים מוגזמות של כאב או כעס יכולות להגדיל את העוצמה של סצנה.

כמובן שקיימים גם מקרים שבהם הגזמה ו"מעיכה ומתיחה" יכולים להיות יותר מדי. לדוגמא, הקרב של נארוטו נגד פיין בסדרה נארוטו ידוע בתור אחד הקרבות בעלי האנימציה הכי טובה בסדרה, אנימטורים חזקים רבים עבדו עליו, אך הוא גם בין הפרקים הכי חלוקי דעה בסדרה בגלל ההגזמות ה"מוגזמות" שלו.

אחרי שעברנו על כל זה, נענה על השאלה העיקרית: מהי אנימציה רעה?

  • דוגמא טובה לאנימציה רעה היא סצנה שמתעלמת לגמרי ממבנה נכון של דמויות או סביבה, או מתעלמת מאיך שאימפקט ומומנטום עובדים. פרק 5 (גוקו נגד בירוס), 24 (גוקו נגד פריזה) ו33 (גוקו נגד בוטאמו) של דרגון בול סופר נחשבים לפרקים הגרועים בסדרה. הפרקים האלו מלאים בצורות לא נכונות מבחינה אנטומית, דבר שמשנה מאוד באנימציה. שינויים באמנות יכולים לקרות, לדוגמא אם דמות נמצאת רחוק מהמסך, זה בסדר להוריד את איכות הציור שלה קצת, והגזמות ומריחות הן גם שינוי הצורה של דמות למטרה מסוימת, אבל אם הצורה הכללית מתפרקת ויוצאת מכלל הגיון, גם האנימציה עצמה תתפרק. התנועה בפרקים אלו מאוד איטית ותקועה והפוזות קשיחות וחסרות דינמיקה.

  • אנימציה מוגבלת: אנימציה מוגבלת היא כאשר סצנה משתמשת בכמות מינימלית של אנימציה, לדוגמא כאשר יש סצנה של אדם בועט במשהו אך במקום להמחיש את הבעיטה, מציירים אדם בפוזה של בעיטה ומזיזים את הציור על המסך, עם הוספה של אפקטים שונים. זה לא בהכרח תמיד דבר רע, ויכול אף להיות מתאים לסצנה, אבל אנימציה מוגבלת בהחלט יכולה להיעשות בצורה רעה. דוגמא טובה לכך תהיה בסדרה ששמה "Dynamic Chord".

האנימציה בסדרה הזאת עשתה לעצמה שם עקב זה שהיא רעה עד לא קיימת. האנימציה מסתמכת על עבודה דיגיטלית, שמערבת הזזה של עיצובים בודדים במקום יצירת תנועה, והתוצאה היא תנועה חלקית ומוזרה שמזכירה תנועה של בובות. זאת דוגמא מצוינת לכך שציורים ברמה גבוהה לא יכולים להחליף תנועה באנימציה.

  • חוסר קביעות: כאשר הפיקוח על פרק מסוים לוקה בחסר, הסגנון והעיצוב של הדמויות יכול להשתנות לפי מי שצייר את הסצנה. זה לא בהכרח אומר שהאמנות והאנימציה בפרק רעים, אך זה כן שמוביל לחוסר קביעות בפרק. כמובן שאין שום בעיה כאשר אנימטורים עובדים עם הסגנון שלהם כל כמה סצנות או אפילו בפרקים שלמים, אך כאשר אפשר לראות שינוי משמעותי בעיצוב של הדמות אחרי כל קאט, זה מוביל לחוסר קביעות שפוגע באיכות.

אז מה עם דרגון בול סופר?

האם עדיין אפשר להגיד שלדרגון בול סופר הייתה אנימציה רעה? כמו כל סדרה, היו לה את העליות והירידות שלה. היא התחילה בצורה קשה עקב לחץ זמנים, וראו זאת בהתחלה עם פרקים כמו 5, 24 או 33. הפיקוח והעיצוב של הסדרה על ידי האנימטור טאדאיושי יאמאמורו גם לא תרם לסדרה מבחינת המראה. למרות זאת, הסדרה התפתחה וחזרה ללוח זמנים נכון, והגיעה לרמה של קרבות בלתי נשכחים כמו גוקו נגד בלאק וזאמאסו, גוקו נגד היט, וג'יטו בלו נגד זאמאסו המממוזג, גוקו נגד פריזה (לפני טורניר העוצמה), גוקו ופריזה נגד ג'ירן, ועוד הרבה מאוד קרבות בלתי נשכחים עם אנימציה ואומנות מעולים. עם הסרט החדש "דרגון בול סופר: ברולי" והפופולריות ההולכת וגוברת של דרגון בול, הציפיה לסדרה חדשה גדלה מיום ליום, ואין ספק שטואי אנימיישן למדו מטעויות ומחוויות, ויעשו הכל כדי לתת לסדרה את הכבוד הראוי לה.

קרדיט לאנימה אייג'יי ([email protected]) על מסירת מידע רב על הנושא בסרטון מהערוץ שלו (AnimeAjay ביוטיוב).


האם למדתם עוד קצת על אנימציה? מה אתם מצפים מסדרה חדשה של דרגון בול סופר? תכתבו בתגובות!!

~צוות דרגון בול ישראל!

על הכותב

Avatar

HakaiShin

32
הגב

avatar
14 Comment threads
18 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
16 Comment authors
deidaraמזה זה מוח קטןגוג'יטהאוטאקו לא ידועחסוי Recent comment authors
  הירשם  
חדשים ביותר ישנים ביותר דירוג
התרע על
רזיאל
גולש
רזיאל

כמובן שיש עניין של דעה כמו בכל דבר בלי קשר לדבר שקבעו

נועה שרופה על דרגון בול
גולש
נועה שרופה על דרגון בול

איך דרגון בול יצא רע אני זוכרת את עצמי בוהה במסך ורואה כל קרב איזה עשר פעמים במבט מתלהב (וגם לא הכי האכפת לי מהאנימציה… קרא עוד »

Gohen
גולש
Gohen

האנימציה בקרב של גוק נגד 17 הייתה מאוד יפה פוסט יפה

AlinaDB
גולש
AlinaDB

אז פשוט העתקתם סרטון שהיה ביוטיוב, אך רשמתם את זה בעברית. מקורי, כל הכבוד.

deidara
גולש
deidara

הנושא לא הכי מעניין אותי אבל קודם כל שאפו על העבודה וההסבר הטוב והמעניין, פקחת את עיני. רציתי להעיר לכם על נושא שראיתי גם בפוסט… קרא עוד »

אני לא יודע מי אני
גולש
אני לא יודע מי אני

איזו השקעה… תודה!

חסוי
גולש
חסוי

אני זוכר כשראיתי את המתיחות האלה בקרב בין גוקו ל17, וזה נכון, זה באמת גרם לקרב להראות יותר חזק ורציני, זה באמת מוסיף.

עילי
גולש
עילי

מה קרה להSaiyanVOD

צ'יצ'י
גולש
צ'יצ'י

וואו זה היה ממש מעניין! תודה

עזרא
גולש
עזרא

כתבה מעולה. נורא מעניין. יש עוד סדרה שממש סובלת מחוסר עקביות באנימציה, וזו האנימה תלתן שחור. זה פשוט מעצבן ומציק בעין ונראה מאוד חובבני ולי… קרא עוד »

עידו
גולש
עידו

עוד משהו שלא ציינתם, זה שלוקחים סצנה, קטע מפרק, ושמים אותו כמה פעמים. קורה הרבה כשמישהו מצליח להחזיר מתקפה בצורה פתאומית ולכאורה לא צפויה. מראים… קרא עוד »

אוטאקו לא ידוע
גולש

נייס. יפה אמרתם. בנוגע למתיחה והגזמה, קוראים לזה באונסינג, אני לומד אנימציה אז רוב הפוסט לא חידש לי, אבל יפה אמרתם.

גוג'יטה
גולש

מה עם התחרות???!!!

מזה זה מוח קטן
גולש
מזה זה מוח קטן

אתם באמת חושבים שאולטרא אינסטינקט זה צורה טובה זה צורה לילדים קטנים יצרו אותה כי הם יודעים שצורה מפגרת כמוה תעבוד על חסרי מוח מבינכם